Alles moet je een keer gedaan hebben! - Reisverslag uit Afrikaskop, Zuid-Afrika van Nadine Bongen - WaarBenJij.nu Alles moet je een keer gedaan hebben! - Reisverslag uit Afrikaskop, Zuid-Afrika van Nadine Bongen - WaarBenJij.nu

Alles moet je een keer gedaan hebben!

Blijf op de hoogte en volg Nadine

22 Januari 2014 | Zuid-Afrika, Afrikaskop

Heey allemaal,

Hier weer een verhaal van mij dit keer niet zo lang (gelukkig). Bedankt voor de leuke reactie’s en lieve mailtjes!

Nou 6 Januari ben ik begonnen bij het project mother of peace! Mother of peace lijkt een beetje op een asielzoeken center of als ik het netjes wil zeggen op een vakantiepark in Nederland. Er zijn hier allemaal kleine huisjes met elk huis een eigen huismoeder en +/- 7 kinderen. De kinderen hebben hier materiaal, eten en snoep genoeg, maar het onbreekt hier aan liefde en aandacht. Ook hebben de kinderen allemaal een heftig verleden. De verhalen mogen wij verder per kind niet weten aangezien ze bang zijn dat wij een kind anders zouden gaan behandelen.

Toen wij aankwamen hadden de kinderen op het project nog 1,5 week vakantie. Dit was wel relaxt om mee te beginnen. Het vakantieprogramma zag er als volgt uit. Je had 5 verschillende leeftijds groepen met +/- 17 kinderen per groep. Wij zijn met 8 vrijwilligers hier dus deelden ons zelf dan vaak in 2 tallen in bij het ochtend programma en middag programma. De jongste groep deden we maar een paar x in de week een ochtend of een middag programma mee, aangezien die het anders toch niet vol hielden. Ze hebben hier een gameroom, knutselruimte, theaterzaal, en een voetbalveld. Ook is de zee, het zwembad en een kinderboerderij in de buurt. We bedachten dus elke dag wat we per groep gingen doen. En aangezien ik op het moment toch al veel doe wat ik normaal niet doe, ging ik geregeld lekker knutselen met de kinderen! Ook ben ik aantal keren met de kinderen naar zee geweest. Dit was echt super leuk! Vooral met de kinderen die nog niet konden zwemmen. Ze bleven allemaal aan het begin van de zee. Als er dan een golf aan kwam, werden ze allemaal aangespoeld of ze vlogen van alle kanten boven op je om houvast te vinden. Echt super schattig. Ik was wel compleet kapot toen ik thuis kwam omdat het ook best link is aangezien er altijd kinderen zijn die net wat meer durven dan handig is. Als je met de oudere groep na zee ging, had je gewoon een middag ‘vrij’ aangezien die oudere zichzelf wel redden en ook niet vermaakt wilden worden ( wat ik echt super goed kan voorstellen, zou gillend gek worden als ik hier had gewoond als puber). Ook de spellen op het veld/playground vond ik leuk. Ik ben de kinderen aan het leren om de bostwaardsom op de rekstok te doen. We hebben ook een x honkbal gespeeld wat wel een success was. Het was wel jammer dat de kinderen het allemaal een beetje gehad hadden met de vakantie en dat ze graag naar school wouden ( bizzar gewoon ik wist wel dat de uitspraak bestond dat je blij moest zijn dat je na school kon want die kinderen in Afrika zouden jaloers zijn dat ik na school kon.) Ze waren namelijk veel aan het zeuren tijdens het vakantieprogramma en dit vond ik wel een beetje vreemd en ondankbaar. Maar goed aan de andere kant had ik er ook niet aan moeten denken toen ik jong was om hele tijd vermaakt te worden tijdens de vakantie.
Een paar dagen voor dat ze naar school gingen, zijn charlotte en ik mee geweest om met een paar groepen uniformen te gaan passen. Mean wat ben ik blij dat we dat niet hadden vroeger wat een werk! Woensdag 15/01 zijn de scholen weer begonnen. Wij hadden net die dag de vrijwilligersdag. Dit heb ik in Malawi ook gehad. Je gaat dan langs alle projecten kijken en s’avond gingen we uit eten. Dit was erg leuk en er zaten veel leuke afwisselende projecten tussen. In Malawi zag je de vrijwilligers elk weekend maar hier niet, dus ik had ook nog niet echt een idée van de projecten. Dat maakte het nu wel extra leuk om te zien. Ook leerden we de groep op deze manier een beetje kennen!

Donderdag hadden we onze eerste school dag. Je kon bij verschillende dingen worden ingedeeld. De daycare, babyroom, grate R, special needs of de praktischelessen en mee helpen in grate 1,2,3,4. Dat laatste heb ik gekozen. Ik help nu met les geven tijdens het knutselen, computerlessen en naai lessen. Dat laatste is wel vrij kansloos, aangezien ik nog nooit in me leven genaaid heb. Maar goed ik doe hier toch allemaal dingen die ik normaal niet zo snel zou doen. Deze lessen geven we aan alle 4 de klassen. Verder loop ik tot nu toe alleen nog maar in grate 1 mee. Dit is te vergelijken met groep 3. Dit vind ik echt super leuk om te doen. Ook de leraar is echt super goed en streng. Kan ik veel van leren aangezien ik niks geen evaring heb! Ook heb ik al een dag meegelopen in de babyroom, aangezien de leraar naar het ziekenhuis moest en max anders alleen met de baby’s zat. Dit was erg leuk om voor een ochtend te doen, maar ik ben wel blij dat ik dat niet elke dag hoef te doen. ‘s Middag hebben we ook een programma. Je staat of op de playground en gaat een paar uur met de kinderen spelen. Of je helpt in de huiswerk uren met het huiswerk. Beide is erg leuk om te doen. We hebben een schema gemaakt van wie wat wanneer doet.

Elke ochtend van 7 tot 8 ben ik in me huisje en help ik met evt huiswerk of geef ik Engelse bijles aan 2 de 2 meiden. Als er nog tijd over is, gaan we vaak kaarten. Om kwart voor 8 breng ik ze naar school. Het jongentje van 6 ( ivm het verleden van deze kinderen mag ik geen namen noemen) zit voor het eerst in grate 1. Hij vindt het echt eng om na school te gaan en verzint 100 smoesje om ma niet op tijd te komen. Ook loopt hij super langzaam aan mijn hand naar school en aan het einde bedenkt hij zicht altijd nog even dat ik zijn schoenen moet strikken of zijn blouse in de broek moet doen. Ik herken me wel in hem en kan me voorstellen dat hij het spannend vind. ‘s Avond tussen 5 en half 7 ga ik ook weer naar het huisje en stop ik de kinderen in bad, help ik evt weer met huiswerk of ga ik met ze spelen of zit ik er gewoon bij met eten. Ook gaan de kinderen hier standaard elke ochtend en avond om 6 uur naar de kerk. Dit duurt 15 min en ze vinden vaak wel leuk als je mee gaat. Daarna gaan we vaak koken eten en een beetje kletsen of kaarten.

Afgelopen weekend zijn we naar Drakensberg gegaan. Vrijdagmiddag kwamen we dicht bij de grens van Lesotho aan. Daar hebben we eerst een beetje aan het zwembad gelegen en gegeten met de groep. ‘s Avonds hebben we weer gekaart en gekletst. Er was daar niet heel veel te doen aangezien het op een erg afgelegen plek ligt. De dag erop hebben we 6 uur lang door de bergen gereden met een landrover en heel veel mooie uitzichtpunten gezien. Toen we bij onze lodge in Lesotho aankwamen, gingen we meteen een dorp bezoeken. Dit was echt back to basic en erg armoedig en klein. Wel was ons programma erg gemaakt, mja dat krijg je dan toch als je met zo’n georganiseerd programma mee gaat. ‘s Avonds kwamen die mensen naar onze lodge en gingen bij het vuur dansen. Uiteraard heb ik ook nog mooi mee gedanst met die afrikaanse vrouwen. De dag er op gingen we paardrijden! Dit was echt super vet! ( papa en mama hou je vast ik wil een paard) haha nou ja misschien is dat wat overdreven, maar het was wel echt gaaf! Midden door de bergen, en de mooie natuur een beetje op z’n paard rond hobbelen! Echt super! Nou op een gegeven moment had ik me bedacht dat ik met al mijn paardrijevaringen wel even in gallop kon! Nu bleek ik het snelste paard te hebben en een beest dat zo enthousiast was en niet heel graag stopte. De teugels waren losgeschoten tijdens het rijden dus hing al bij de kop. Gelukkig kon ik de teugels pakken en een beetje aan de manen trekken, waardoor hij stopte. Nou misschien moest ik toch eens om uitleg vragen. Na wat uitleg ging het echt super goed. Echt wat een top gevoel was dat! ( Tegenwoordig geef ik er trouwens zelf ook al les in.) Daarna zijn we naar een waarzegster gegaan. Dit vond ik een beetje bullshit, mja goed het was wel grappig om te zien. Ze zij tegen mij dat ik een groot gezin kreeg van 4 of 5 kinderen, dat ik gezond bleef, ging trouwen in het buitenland, een goede baan kreeg waar ik veel plezier in zou hebben en alles wat ik in me toekomst zou gaan doen succesvol zou verlopen. Ohja ook mijn man zou het succesvol doen in zijn baan. Duss… dan weten jullie dat. Daarna zijn we het hele stuk weer naar huis gereden. Ohja onderweg kwamen we nog even langs de hoogste pub van Afrika daar nog even een biertje gedronken en toen terug naar het project! Het was een geslaagd weekend, maar het was wel jammer dat je zo veel in de auto zat.

Nou nu hebben jullie een beetje een idée van wat ik hier doe. De eerste 3 weken zitten er alweer bijna op voor ons, dus de tijd gaat super vlug. Voor dat jullie het weten ben ik al weer thuis!

Nou heel veel liefs en dikke knuffel Nadine!

  • 22 Januari 2014 - 18:45

    Henriëtte:

    hoi Nadine
    altijd al gezegd dat paardrijden, "oh zo leuk" is. maar wel even dit, een paard heeft een HOOFD
    je hebt weer een leuk verslag geschreven, het is wel heel anders dan je vorige project. mooi.
    gr. Henriëtte en fam.

  • 22 Januari 2014 - 19:30

    Aleid:

    Ik denk dat Ina Lubbers zich nu wel serieus zorgen begint te maken. Straks twee naaisters in het Goor die les geven. Kan zo'n klein gebied die concurrentie wel aan? Ben ook erg benieuwd naar je knutsellessen en niet te vergeten de Engelse lessen. Zou het graag stiekem eens even willen zien. Ik schrik niet van een paard. Ik heb zelf ook paard gereden en er altijd veel plezier aan beleefd en het zelfs altijd over de kop en poten gehad. Nooit problemen mee gekregen. Ik hoop dan wel gewoon rijden in de natuur hè? Ben je natuurlijk wel zaterdags 's avonds druk met het borstelen en het hok schoon maken!! Maar ja, je moet er natuurlijk wat voor over hebben. Trouwens liever een paard dan een motor als ik mag kiezen. Nou geniet nog maar fijn van je tijd daar want het vliegt voorbij.

    Liefs mama

  • 23 Januari 2014 - 09:24

    Josien:

    Dag Nadine,
    Fijn dat het allemaal goed gaat en dat je het zo naar je zin hebt,inderdaad de tijd zit er al zo weer op.
    Hopelijk heb je nog een stel mooie weken ,geniet ervan en tot ziens.

    Liefs Josien

  • 23 Januari 2014 - 10:18

    Gerdienke:

    Hahahahah ik moest keihard lachen om jou verhaal. Ik kan me heel veel voorstellen maar jij die naailes geeft :P :P :P Mr super tof dat je het zo naar je zin hebt en zoveel ziet en doet! En dat project klinkt echt als goed geregeld, beter!! Heel veel plezier en succes nog en dikke knuffel voor al je kindertjes en voor je pony!! xX

  • 25 Januari 2014 - 14:45

    Ina Lubbers:

    hahahahahahahahahaha, ik zie het voor me!!! Ben heel benieuwd naar je creaties. Fijn dat je het zo naar je zin hebt. Geniet ervan, groetjes, Ina

  • 05 Februari 2014 - 14:58

    Gerda:

    Hallo Nadine,wat had je weer heerlijk veel te vertellen...hopelijk volgt er nog meer! Ben benieuwd of je straks thuis ook nog wat over hebt om te vertellen..dat lijkt me het leukst!!
    Van waarzeggerij ben ik niet zo gecharmeerd...maar goed in dit geval mag het misschien wel uitkomen..ik zie je wel voor me als moeder van een stuk of 5 blagen...!Mocht je daar hulp bij nodig hebben dan zeg je het maar t.z.t.(hahaha)
    Wens je verder nog een hele mooie en leerzame tijd and..be blessed!!
    (Het wordt zo langzamerhand wel een beetje stil daar a.d. Zilverbekendijk...al die meiden "op pad"..)
    Lieve groeten,
    Gerda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nadine

Actief sinds 07 Okt. 2013
Verslag gelezen: 474
Totaal aantal bezoekers 7664

Voorgaande reizen:

17 Oktober 2013 - 08 Maart 2014

Afrika

Landen bezocht: