Het einde is inzicht......... - Reisverslag uit Afrikaskop, Zuid-Afrika van Nadine Bongen - WaarBenJij.nu Het einde is inzicht......... - Reisverslag uit Afrikaskop, Zuid-Afrika van Nadine Bongen - WaarBenJij.nu

Het einde is inzicht.........

Blijf op de hoogte en volg Nadine

21 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Afrikaskop

Zo hier weer een verhaal van mij, pff als ik ergens geen zin in heb nu ik hier lekker in het zonnetje zit is het in een nieuw verhaal schrijven. Mja aangezien mijn leven niet bijsterend zwaar is op dit moment kan ik dat op zich wel opbrengen.

Op het project loopt het allemaal goed en werken met die kinderen is erg leuk. Je krijgt steeds meer contact/band met de kinderen. De afwisseling die ik heb in mijn dagen, vind ik ook erg leuk! 2 middagen in de week sta je op de playground. Dat vind ik altijd erg leuk. Beetje rond rennen, klimmen, vliegtuigje en boompje spelen ( je weet wel papa wat ik vroeger ook altijd bij jou deed.) ik speel dan voor boom en de kinderen klimmen in mij! Ook gaan we vaak kikkers vangen, op de rekstok en voetballen. Daarnaast heb je de andere 2 middagen huiswerkklas. Dit vind ik ook erg leuk om te doen. Je hebt echt idee dat je die kinderen wat leert en het is helemaal mooi als ze het na jou uitleg begrijpen. Ik vind het ook wel fijn om te merken dat dingen die ik vroeger zo lastig vond, nu zo kan uitleggen. Zo heb je toch het idee dat je nog wat geleerd hebt in die saaie jaren op school.:P

In de ochtend help ik in grade 1 of met computerlessen, naailessen of knutsellessen aan grate 2,3,4. Het is me nu ook al paar x over komen dat ik alleen naailessen of knutsellessen geef. Dit is gelukkig een laag niveau dus dat kan ik nog aan. Dit is erg leuk om te doen. In grade 1 heb ik een heel aantal kinderen de naam leren schrijven. Dit was erg leuk om te doen. Wel vind ik het nu prima om klaar te zijn, aangezien ik me ook wel eens nutteloos voelde in de klas, aangezien alles goed liep.
Ik heb ook een ochtend alleen rekenles gegeven aan grate 2. Dit was erg leuk! Eerst ging ik sommen maken en daarna gingen we klok kijken. Ook moest ik Zulu les geven aan grate 1. Dit was wel heel knap aangezien ik natuurlijk geen woord Zulu kan, mja in mij ogen was dat hetzelfde als naailes geven en tja er was geen leraar dus dan nemen de vrijwilligers de les over. Mja kan me niet voorstellen dat ze in dat uur veel geleerd hebben.

Mother of peace heeft ook een bakkerij bij school waar de kinderen leren brood bakken. Daar hielpen wij als vrijwilligers dan soms ook mee.
Verder heb ik deze maand nogeen dag geholpen in daycare, skillclass en de babyroom. Dit was leuk om te doen. Zo heb je een goed beeld en zie je duidelijk de verschillen. In skillclass gaat het er totaal anders aan toe, de kinderen hebben bijna 1 op 1 begeleiding nodig en ik vraag me af hoeveel scholing de leraar heeft gehad, aangezien ze alles maar een beetje laat en niet aan lesvoorbereidingen doet en de opdrachten niet op niveau liggen van de kinderen. Het was wel leuk om te helpen en je bent ook wel nodig daar.

Bij de daycare was het eerst een half uur zingen, dansen, bidden en tellen en van half 9 tot 9 gingen we verven, puzzelen en blokken bouwen. Van 9 tot 10 mochten ze vrijspelen. Daarna mochten ze tot half 12 naar buiten en daarna ging je nog een half uur ‘voor’lezen met ze. Het was leuk om het dag te zien maar dag in dag uit leek me dat een beetje saai.

De babyroom heb ik in totaal 3 of 4 x opgestaan. Ik heb jullie volgens mij in het vorige verhaal al verteld wat je daar moet doen.
Ook ben ik met grade 1 een dag uit geweest. We zijn eerst naar de dierenwinkel geweest. Die verkoper heeft de kinderen van alles verteld en ze mochten allemaal dieren vast houden. Ik vond dit erg goed, aangezien deze kinderen qua dieren weinig tot niets gewend zijn. De leraar van grate 1 vind dit ontzettend belangrijk, dus dat vind ik ook wel mooi. Er waren ook slangen, krokodillen en ratten. Dat vond ik zelf ook iets minder. Daarna zijn we naar de speeltuin gelopen waar de kinderen een poos hebben gespeeld. Ook hebben we daar patat en kipnugget gegeten. Daarna werden we weer opgehaald door de bus.
Vandaag moest ik grade 1 alleen lesgeven. De leraar smste ‘s ochtend dat ze niet kwam. Dit was leuk maar ik vond het wel jammer dat ik de les niet heb kunnen voorbereiden. Gelukkig ging het best wel goed voor zo’n onervaren juffrouw als ik.

We zijn niet elk weekend op trip geweest dus we zijn ook gewoon dagen uit geweest. Zaterdag 25 jan zijn Emiel en ik een dag naar Gallaria gegaan. Aangezien alle andere vrijwilligers daar al waren geweest, gingen we maar met z’n tweeen. Dit is een super groot winkelcentrum en super lux. Als je daar loopt, heb je alles behalve het idee dat je in Afrika bent. We zijn als een malle langs alle winkels gelopen en zijn toen gaan eten en drinken aangezien het winkelen niet echt ons ding was. Zondag was het gelukkig mooi weer, dus zijn we met ons 8en naar het strand geweest, echt genieten dit mooie weer!
In het weekend van 1 feberuari zijn Marloes, Denise, Mirte, Emiel en ik naar Ushaka / victoria streetmarket geweest. Victoria streetmarket is een super grote hal met allemaal souvenirswinkeltjes. Ushaka is gewoon hele relaxte chille plek aan zee met veel restaurantjes en winkels. Daar zijn we lekker uit eten geweest en hebben we gezwommen en de dag afgesloten met een heerlijk coctail! Die zondag hebben we de hele dag spelletjes gedaan aangezien we een bewolkte dag hadden en het maar iets van 25 graden was. 

Ook hebben we nog een avond Durban by night gehad. Dit was echt super indrukwekkend. We hebben een hele andere kant van Durban leren kennen. We zijn langs verschillende krotten wijken gereden en de politie agent had allemaal boeiende verhalen. Ook zijn we bij het stadion geweest. Daar stonden eerst allemaal ‘huizen’ die zijn weggehaald i.v.m stadion en ze kregen van de overheid een tijdelijke krottenwijk voor terug. De regering heeft ze 3 douches en 3 toiletten per container gegeven. 200 huizen kregen 2 containers. Dit zou tijdelijk zijn voor ongeveer 5 tot 10 maanden. 5 jaar later wonen die zelfde mensen daar nog. Terwijl dat stadion nooit terug verdiend wordt en naast dat stadion gewoon een prima mooi stadion naast staat. Echt belachelijk. Hij gaf ook aan dat Zuid-Afrika geen ontwikkelingsland meer hoeft te zijn, maar door dat ze niet weten hoe ze het geld moeten gebruiken en uitgeven zal dit nog lang zo blijven! Ook heeft hij ons uitgelegd waarom de criminaliteit zo hoog is daar. De hoerenwijk en de achterstandswijk zit 2 straten verder dan de luxe 5 sterrenhotels aan zee. In/ rond om Durban worden er 3650 mensen per jaar vermoord. Dit zijn 10 mensen per dag. Echt super bizar! En zo had hij nog veel meer verhalen.

We zijn een weekend naar Hluhluwe gegaan. Dit is een safari park. We zijn vrijdagochtend vertrokken en kwamen ‘s middag bij een lodge aan buiten het park. Daar hebben we met de groep gewandeld en daarna lekker in het zwembad gezwommen. ‘s Avonds aten we om het kampvuur en naar het eten gingen we marsmelo’s bakken. Onze gids had allemaal geniale verhalen over zijn belevenissen met dieren in het park. Pff echt ongelofelijk. De helft van tijd denk je dat hij gewoon een sterk verhaal verteld! Maar hij had mooie humor, dus we hebben genoeg gelachen. De dag erop gingen we om 4 uur uit bed en zijn we meteen naar het park gereden. We kwamen de giraffen en de zebra’s meteen tegen en heel snel daarna zagen we de neushorens van vet dicht bij. Dit is zo vet. Elke x is zo spannend, omdat je hoopt dat je ze gaat zien en dan staan ze in een x voor je! Ook hebben we die dag veel gazelles, de buffels, krokodillen en heel veel neushorens gezien. Ook zaten we met onze auto midden tussen een kudde olifanten. Dit was echt mooi. Onze auto moest de hele tijd achteruit vooruit rijden om indruk te maken op die olifanten. Anders zouden ze ons zo over kop lopen ( daar had namelijk onze gids ook nog mooi verhaal over verteld voor die tijd) ‘s Middags kwamen we bij onze camping aan in het park. Super mooie tenten. Eigenlijk jammer dat we daar maar 1 nacht sliepen. ‘s Avonds gingen we bbq in het park. Daar kwamen allemaal hyena’s op af. Echt wat zijn dat spuug lelijke beesten. We moesten gewoon langs de hyena’s terug naar onze tent lopen. Ook hoorde we in de verte een leeuw brullen, echt gaaf! De volgende dag moesten we weer om 4 uur uit bed naar een paar uur rondrijden en met veel moeite wakker blijven, kwamen we een leeuw tegen! Wij helemaal blij dat we hem gezien hebben. Bleek het een gigantische mank scharminkel beest te zijn. Hmm jammer. Maar we hebben de leeuwen in de verte nog zien rennen. De rest van dag zijn we nog hard op zoek geweest naar de luipaard, want we wouden natuurlijk de hele big five hebben gezien, maar dat is helaas niet gelukt. ‘s Middags heeft de gids weer lekkere broodjes hamburger gezond gemaakt en toen was het weekend al weer voor bij!

Kanya hospice is een ander project van Be-more. Emiel, Marloes en ik hebben daar ook een dag mee gekeken. Dit project is een soort home base care project. Ze gaan langs de armste mensen, waarvan vaak 1 of meer mensen ziek zijn in de familie. Ze delen oud brood van de supermarkt uit en zorgen voor evt medicijnen. We zijn bij een stuk of 10 adressen geweest. We zijn bij een meid van 35 geweest die ongeveer 30 tot 35 kilo woog. Ze vertelde ons dat ze aan het wachten was op medicijnen maar waarschijnlijk bedoelde ze dat ze aan het wachten was op de dood. De mensen waar mee we waren, hebben elke dag een vaste route. Nu kwamen we bij een man aan die vorige week erg ziek was en naar het ziekenhuis is gebracht. Deze week was hij overleden. En zo kwamen we nog veel meer mensen tegen die de verschrikkelijkste dingen hadden meegemaakt en in erg arme omstandigheden leefde. Wel had ik het zelfs nog armer voorgesteld, omdat ik verschillende huizen in Malawi heb gezien. Maar de meeste hadden gewoon elektriciteit. Dit was indrukwekkend om een x te zien maar ik zou er zelf te weinig uit kunnen halen aangezien je alleen even een praatje met ze maakt, je gezicht laat zien en advies geeft.
Vorige week zaterdag zijn Emiel, Willy de driver en ik naar een Rugbywedstrijd geweest. Echt een super mooie sport. We moesten 3 uur van te voren zijn, anders was er geen parkeerplek meer. We hebben voor de wedstrijd een paar biertjes gedronken en naar een live bandje geluisterd. Er is gewoon 1 ingang en beide partijen zitten door elkaar heen en maken gewoon gezellig een praatje. Daar kunnen de voetballers wel een voorbeeld aan nemen! Het was een super mooie avond en het team waar onze driver voor was, dus wij uiteraard ook, heeft gewonnen, dus dat maakte het extra mooi!

Zaterdag ochtend zijn we naar de the tree geweest. Dit is van het project Bobbie Bear. Hier komen allemaal kinderen met een rugzakje naar toe. Eerst hebben we met de kinderen gespeeld. Ook was er een meiden- en jongensgroep die over HIV/aids gingen praten en over condoomgebruik en alles wat daar bij komt kijken. Aan het einde van de ochtend deelden we brood uit en mochten ze uit een stapel kleren/speelgoed 1 ding uit kiezen. Na de Tree zijn Simone, Emiel en ik nog naar het zwembad geweest dit was ook wel even relaxt
Zondag zijn we naar een typische Afrikaanse kerk geweest. Dit was niet echt wat ik me er bij voorgesteld had. Het was in een huisje en er waren zo ongeveer 25 mensen. De vrouwen zongen en dansten en alle mannen deden een woordje. Het was wel echt bijzonder evaring.
S’middag zijn we met een paar huisjes naar zee geweest. Dit was erg leuk en voor de kinderen, ook aangezien ze op de vakantie na, niet zo heel vaak een dagje uit gaan.

Gisteren had ik afscheid in de klas en in het huisje. In de klas heb ik cupcakes getrakteerd. En ‘s Avonds in het huisje heb ik pizza’s gemaakt met de kinderen. Iedereen mocht z’n eigen pizza versieren. Dit was wel een succes en ze waren gelukkig erg enthousiast en dankbaar. Daarna ben ik nog een poos gebleven en gespeeld met de kinderen. ‘s Avonds heb ik de jongste naar bed gebracht en om half 8 naar huis gegaan. Byron onze project leider kwam afscheid nemen. Daarna hebben we nog wat met de groep gedronken en toen naar bed gegaan! Vanmorgen moest ik nog als een idioot me verhaal afschrijven, aangezien ik daar geen tijd meer voor gehad had. Over een half uur gaan Emiel en ik aan ons laatste deel van de reis beginnen. We hebben een auto gehuurd en we gaan naar st. Lucia park, olifanten res. Swaziland, Nelspruit, panorama route rijden in enorm mooi gebied. En tot slot naar Johannesburg waar we blijven slapen bij 2 mensen die we hebben leren kennen in Coffebay. Dus we gaan nog even 2 weken kei hard genieten en dan ben ik al weer thuis!!!

Bedankt voor de reacties! Het is echt heel leuk om jullie reactie elke x weer te lezen!

Heel veel liefs Nadine!


  • 22 Februari 2014 - 06:56

    Mirte:

    Geniet samen met Emiel van de laatste weekjes!! Dikke kus, mirte

  • 22 Februari 2014 - 17:59

    Rick:

    Mooi verhaal Nadine! Veel meegemaakt zo te lezen.
    Geniet van je laatste twee weken reizen, maak er wat moois van en zorg dat je heel en gezond blijft!

    Tot over twee weken een keer ;)

    Liefs Rick

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nadine

Actief sinds 07 Okt. 2013
Verslag gelezen: 2185
Totaal aantal bezoekers 7655

Voorgaande reizen:

17 Oktober 2013 - 08 Maart 2014

Afrika

Landen bezocht: